Je bedrijf verkopen? Onmisbaar: je hoofd én je hart op één lijn…

Je bedrijf verkopen? Onmisbaar: je hoofd én je hart op één lijn...

Als je denkt dat je er klaar voor bent dan ben je er inderdaad klaar voor. Je kunt van te voren niet alles begrijpen, lezen en elk inzicht overdenken. Wél kun je zorgen voor een goede voorbereiding, zodat je voor zo min mogelijk verrassingen komt te staan en uitgaat van een realistische transactie.

Vanuit onverwachte hoek

Uit ervaring weten we bij MKB Verkoopklaar dat nogal wat overnametrajecten starten vanuit onverwachte hoek. Een MKB-ondernemer wordt door een partij uit de markt benaderd met de vraag of hij wil gaan samenwerken, fuseren of openstaat voor een overname. Het is niet erg dat dit je overvalt, maar het is wel een probleem als je pas dan je hele interne organisatie nog op orde moet brengen. Het structureren en in kaart brengen van belangrijke zaken is immers iets dat je niet van de ene op de andere dag geregeld hebt. Vraag je daarom nu, terwijl je dit blog aan het lezen bent, af hoe goed je op dit moment voorbereid zou zijn op een vraag zoals we deze stellen.

Kansen door crisis

Het is, juist in deze markt waarin er als gevolg van de coronacrisis zoveel gebeurt, roeriger dan ooit. Overnames, fusies, diepgaande samenwerkingen: ze zijn aan de orde van de dag. En wie er als winnaar uit de strijd komen? Logisch, zij die het altijd winnen. En dat zijn de mensen en bedrijven die nét een stap verder denken dan hun medemensen of hun concullega’s.

Verkoop is middel, geen doel

Klaar zijn voor verkoop is, naast een goede voorbereiding, ook een gevoelskwestie. Ben je er in je hoofd én in je hart klaar voor? Sta ook daar eens bij stil: ben ik klaar om het stokje over te geven? Wat ga ik doen met de tijd en middelen die vrij komen? Wil ik iets nieuws bouwen? Ga ik minder werken of met pensioen? Of wil ik juist voor 100% betrokken blijven bij dit bedrijf? Verzamel de juiste partijen om je heen die je helpen met dit proces. Zorg ervoor dat het moment van verkoop zich langzaam in je hoofd gaat vormen, zodat je ervaart wat je nu écht wilt. En onthoud: een bedrijf verkopen hoeft niet een doel op zich te zijn. Het kan ook een middel zijn om je (zakelijk) leven anders in te richten, omdat het zorgt dat jij je specifieke kennis weer kan inzetten binnen de onderneming, kan focussen op groei en internationale expansie, of gewoon om meer tijd voor jezelf te krijgen en te genieten van het resultaat van je vruchtbare onderneming.

Kom in contact

We nodigen je van harte uit om vrijblijvend met ons verder te praten over dit belangrijke onderwerp. Dit soort beslissingen neem je niet alleen, maar met steun van een partner die kan bogen op jarenlange ervaring. Neem contact op.