Je bedrijf verkopen: is dit dan wel het juiste moment?

‘Ik kan me voorstellen dat mensen, nu ze van de eerste schrik bekomen zijn, wel gaan nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze het bedrijf dat ze hebben opgebouwd, ook duurzaam succesvol kunnen laten zijn. Niet alleen nu, maar ook over 10 jaar nog. Misschien is de kans heel groot dat ze zich realiseren dat ze het alleen niet meer kunnen, of dat ze, door een andere partij te betrekken, aan slimme risicospreiding doen. Door schaalvergroting ga je immers je kosten spreiden over een breder vlak, waardoor je een kans hebt dat je marges omhoog gaan’, aldus Marije van Akkerveeken, partner bij MKB Verkoopklaar.’We weten met z’n allen wel dat het hele coronaverhaal echt nog wel even duurt en de verwachting is dat er ook nog een recessie overheen komt. Hoe logisch is het dan om als iets kleinere onderneming in verhouding tot die grotere mkb’er die hulp nodig heeft, na te gaan denken over een mogelijke samenwerking.’

Het nieuwe normaal

‘We zitten in een tijd waarin we met elkaar steeds spreken over het nieuwe normaal, dus dit is juist een thema waar mensen actief over nadenken. Of dat zouden moeten doen’, vult partner Otto Wilten aan. ‘Als bedrijven net iets groter dan de standaard zijn of volop in de online business zitten, dan zijn er wellicht veel kansen nu. Maar voor een lange waslijst van andere bedrijven in andere takken van sport is er veel nadenkwerk aan de winkel. Denken in termen als schaalvergroting, diversificeren van je aanbod en samengaan met anderen is dan zeker aan te raden. Verder is het van belang dat de ondernemer die verkoop overweegt, beseft dat verkopen nu en binnen relatief korte tijd, niet heel veel financieel gewin op gaat leveren. Maar wat wel speelt, is het voortbestaan van je onderneming. Kortom, dit wordt dus niet de gouden exit die je misschien voor ogen had. Maar het is wel een manier om het voortbestaan van hun onderneming veilig te stellen, waarbij ook het behoud van werkgelegenheid of je medewerkers hun toekomst willen blijven geven als overweging mee kunnen spelen.’

Pak die kans, ook nu

‘Het gaat economisch gezien allemaal niet zo goed nu, dat is evident. Dus ga in elk geval iets doen wat de continuïteit van je onderneming zo goed mogelijk waarborgt. Kijk daarbij ook breder: dus naar het hele ecosysteem om je onderneming heen. En als je dit kan waarborgen door samen te gaan met een ander bedrijf, of juist door te verkopen aan iemand, daar red je daar misschien je medewerkers én jezelf wel mee’, aldus Otto.’En wij? Wij gaan jou helpen met de aankoop of verkoop van je bedrijf. Hoe dat start? Door eerst, samen met jou te bekijken welke kansen dit geeft voor jou als ondernemer. Want die kansen zijn er absoluut, óók in deze uitdagende tijd.’

Verder praten over dit actuele thema? Dat kan, neem even vrijblijvend contact met ons op.