Is jouw onderneming klaar voor verkoop? En hoe misbaar wil je zelf zijn?

Is jouw onderneming klaar voor verkoop? En hoe misbaar wil je zelf zijn?

In ons vorige blog vertelden we je al het een en ander over het verkoopklaar maken van je onderneming. We constateerden dat de term midden- en kleinbedrijf een nogal breed begrip is, omdat er kleinere en ook behoorlijk grote ondernemingen met zo’n 250 man personeel onder vallen. We benoemden dat er binnen deze groepen andere emoties spelen. Wat voor elk bedrijf echter wél gelijk is, is het belang van scherp zijn op de orderportefeuille.

Orderportefeuille nog altijd gevuld

Op dit moment zijn er veel ondernemingen waarbij het, ondanks de crisis, nog best lekker loopt. Ze staan niet op de rand van een faillissement, hebben nog een goed gevulde orderportefeuille en kijken lichtelijk positief naar de nieuwe anderhalve meter-economie. Wat wij inmiddels als rode draad in het MKB-landschap zien ontstaan, zijn orderportefeuilles die nu nog gevuld zijn. Dat is het gevolg van opdrachten die verstrekt zijn in de maanden januari en februari. Het zijn orderportefeuilles met een reële kans om straks in het najaar, zo vanaf september en in de maanden daarna, langzaam leeg lopen. Tegelijkertijd merken we ook dat niet alle MKB-ondernemers dit al zo helder op het netvlies hebben. Ze varen vooral nog op het uitvoeren van huidige opdrachten en worden, heel begrijpelijk, nog altijd ondergedompeld in de hectiek van de dag. Een hectiek die nog altijd voortduurt als gevolg van alle extra maatregelen die genomen moeten worden. En dan wordt het toch wat gevaarlijk, want door onvoldoende vanuit strategisch oogpunt naar je onderneming te kijken, mis je misschien wel de beste kans om je bedrijf tegen een zo goed mogelijk bedrag te verkopen. Verkopen móét niet, maar het is wél iets om goed over na te denken. Noem het goed passen op je winkel. Of je ogen en oren open houden. Hoe je het noemt maakt niet uit, als je je maar bewust bent van je omgeving in een groter geheel.

Besteed je tijd wijs

Dat nadenken over mogelijke verkoop kan bijvoorbeeld leiden tot het actief versterken van je onderneming, het meer focussen op business, development en strategie. Of het leidt naar praten met je concurrenten en andere partijen, zodat je met elkaar weet hoe de komende klappen op te vangen. Een aanpalende vraag is hoe graag je als eigenaar misbaar wil zijn: ben jij eigenlijk de onderneming, of kan het ook zonder jou doordraaien? En wil je dat eigenlijk wel? Wij raden je aan om jezelf in de spiegel aan te kijken en nadrukkelijk stil te staan bij wat je als ondernemer met je bedrijf zou willen, mocht er zich een kans tot verkoop voordoen. Wanneer je dat eenmaal helder hebt kun je volgende stappen zetten, bijvoorbeeld door je processen (kijkend naar wat jouw wensen zijn) op orde te brengen. Meer daarover in ons volgende blog.

Neem contact op

Voor die tijd verder praten? Dat kan, neem even contact met ons op. We sparren graag met je. Liever lezen? Dat kan, bekijk dan onze website met duidelijke uitleg in 3 stappen over jouw eventuele bedrijfsverkoop.