Geen concrete verkoopplannen? Zó maak je je bedrijf wel alvast verkoopklaar

Geen concrete verkoopplannen? Zó maak je je bedrijf wel alvast verkoopklaar

Er zijn veel zaken in het leven die je zomaar overkomen. Dat geldt niet voor een bedrijfsovername: die overkomt je niet, maar die plan je als eigenaar zorgvuldig. Tegelijkertijd zien we in de markt ook andere bewegingen. Wist je dat zo’n 90% van de ondernemers in het MKB onvoorbereid een transactie ingaat en daarmee essentiële waarde laat liggen?

Breng je processen op orde

In onze vorige blogs deelden we al belangrijke thema’s over jezelf wel of niet misbaar maken, het in beeld brengen van je werkweek, het gevuld houden van je orderportefeuille, ook als straks de opdrachten die je in de winter toegezegd werden uitgewerkt zijn en het kritisch kijken naar je bedrijfsvoering op meer strategisch niveau. Wat verder van belang is, zijn je processen. Nog veel te weinig MKB-ondernemers beseffen bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om de contracten binnen de onderneming tot in detail op orde te hebben. Ontbrekende handtekeningen, achterhaalde afspraken, onduidelijke afspraken over betalingstermijnen: het lijken futiliteiten, maar bij het verkopen van je bedrijf heeft het niet goed regelen ervan direct gevolgen voor je transactiewaarde.

Wees voorbereid

Breng daarom altijd, ook als je niet direct van plan bent om te verkopen, je contracten op orde. Kost je dat veel tijd? Nee, dat hoeft niet als je het slim aanpakt. Er is tegenwoordig kwalitatief hoogwaardige legal tech software op de markt, die binnen een mum van tijd alle contracten binnen je organisatie scant op onregelmatigheden. Tóch prettig als je weet wanneer er welke opzegtermijnen gelden, bijvoorbeeld voor dat kostbare huurcontract waar je wellicht vanaf wil… En bovendien is het laten zetten van die ene ontbrekende handtekening nu misschien een kleinigheid, terwijl het in het traject van verkoop ineens een issue kan zijn.

Maak afspraken

Wat verder ook belangrijk is: maak duidelijke afspraken met je mensen over wat je waar opslaat. Het klinkt als een open deur, maar je wilt de bedrijven waar dit ad hoc is ingeregeld, de kost niet geven. Het is zo’n voorbeeld van laaghangend fruit dat je direct plukken kunt. Kies voor duidelijk mapstructuren, maak afspraken over cloudomgevingen of werken op een server, sta borg voor back-ups etc. Maak het proces niet te ingewikkeld, laat mensen meedenken en pak deze belangrijke basis, die nogal eens onderschat en als detail gezien wordt, actief en voortvarend op. Het geeft je een absolute voorsprong.

Van gebakken lucht naar betrouwbare data

Wanneer je op die manier naar je onderneming kijkt, dan ga je stap voor stap kennis uit hoofden van mensen halen en het meetbaar in systemen stoppen. Erg prettig, want het maakt je minder kwetsbaar, minder afhankelijk van mensen en tegelijkertijd interessanter voor investeerders, aandeelhouders, financieringsmaatschappijen en andere professionele partners zoals advocaten, accountants etc. Door gemaakte afspraken duidelijk vast te leggen toon je meetbaar aan hoe serieus je met je onderneming bezig bent. En dat onderscheid je direct van de concurrent-bedrijven die papieren contracten in de la bij de sales- en/of hr-manager hebben liggen, of hun processen überhaupt niet op orde. Meten is weten, zeker in geval van mogelijke bedrijfsverkoop. Ga maar na: welk bedrijf zou jij liever kopen, datgene dat van gebakken lucht aan elkaar hangt, of datgene waar je een oordeel kunt vellen op basis van betrouwbare data? Precies…

Sparren?

Doorpraten? Overleggen? Een casus of gedachtegang voorleggen? Dat kan uiteraard vrijblijvend, neem contact met ons op.