Bedrijf verkopen? Zó pak je door na de crisis.

Er zijn genoeg ondernemers die al langere tijd nadenken over de verkoop van hun bedrijf. Voor sommigen lijkt het nu een uitgelezen moment. Er zijn ook ondernemers die juist met alles behálve verkoop bezig zijn, omdat de focus ligt op het draaiende houden van de business. Voor beide typen ondernemers geldt dat je altijd klaar zou moeten zijn om te verkopen, bijvoorbeeld door op elk moment te weten hoe de zaken er voor staan kijkend naar je commerciële verplichtingen.

Zó maak je je bedrijf verkoopklaar

Wat ook goed werkt is er continu voor zorgen dat je kritisch kijkt naar wat je als eigenaar in een gemiddelde week bijdraagt aan het succes van een onderneming en of het mogelijk is een aantal van de taken die je doet uit te besteden. Dat maakt je als ondernemer direct meer misbaar. Als dat traject van uitbesteden nog niet in gang is gezet, dan is er nog een andere stap te zetten. Kijk dan bijvoorbeeld intern of er goede mensen zijn aan wie je enkele van jouw verantwoordelijkheden kan overdragen. Hoe beter de kennis en kunde van je medewerkers, hoe beter dat is voor je transactiewaarde bij verkoop.

Van klein tot groot MKB

De term MKB is sowieso redelijk misleidend, omdat er bedrijven onder vallen met een personeelsbestand tussen de 20 en de 60, maar ook net zo goed een grote ondernemer met 250 personeel op de loonlijst. Dat maakt vergelijken moeilijk, maar wat voor elke ondernemer geldt, groot of klein, is het belang van nadenken over overdracht. Ben je heel emotioneel betrokken en is de onderneming je hele ziel en zaligheid? Of zie je het niet echt als je eigen kindje en wil je met je exit-bedrag weer een nieuwe onderneming bouwen? Dat zijn andere uitgangspunten, met andere emoties. Sta daar eens bij stil. Daar horen vragen bij als: Wil ik misbaar zijn? Wat doe ik de hele week? Wat ga ik doen als ik niet meer aan de groei van dit bedrijf werk?

Sparren met een prof

We nodigen je van harte uit om met ons te sparren over bovenstaande basisbeginselen. In ons volgend blog vertellen we je meer over hoe je je onderneming, ook vanuit interne gerichtheid, kan voorbereiden op verkoop. We draaien al vele jaren mee en helpen je, bijvoorbeeld tijdens een video call, graag vrijblijvend om één en ander helder op het netvlies te krijgen. Neem gerust contact op, we kijken uit naar je bericht.